Dit weekend gaat de Formule 1 verder met het 2024-seizoen en dat met de vijfde race van de kalender. De Grand Prix van China staat op de planning. Hoe kunnen de coureurs het beste vechten voor de punten? Tijd om het circuit van Shanghai onder de loep te nemen.
De Formule 1 keert dit weekend terug met een nieuwe race. Dit keer daalt het circus neer in China, voor het eerst in lange tijd. Vijf jaar geleden, in 2019, was namelijk de laatste editie van de Grand Prix van China en in de tussentijd is niets meer hetzelfde. Destijds had Max Verstappen slechts vijf races gewonnen, terwijl Lewis Hamilton toen zijn 75e race won.
Inmiddels zijn de kaarten anders geschud, maar het Shanghai International Circuit is in de afgelopen 20 jaar niet veel veranderd. 2004 was namelijk de eerste editie van de race, toen Rubens Barrichello de winst pakte. Het circuit werd een paar jaar na de eeuwwisseling gebouwd met pracht en praal in het achterhoofd. Vanuit de lucht oogt het circuit namelijk als het Chinese symbool voor ‘shang’, wat staat voor ‘omhoog’.
Circuitgegevens
Naam: Shanghai International Circuit
Lengte: 5.451 km
Aantal bochten: 16
Aantal DRS-zones: 2
Aantal te rijden rondes: 56
Raceafstand: 305.066
Haarspelden en dubbele DRS
Als je het circuit in China met één woord moet uitleggen, dan gebruik je altijd het woord: technisch. Dat heeft onder andere te maken met de eerst bocht vanaf start/finish die enorm lang naar rechts krult, waardoor coureurs direct veel vragen van de band linksvoor. Vanaf daar wordt direct gevraagd om over te steken en naar links te sturen met een bijzondere haarspeldbocht waarna sector 1 met een recht stuk eindigt.
Haarspeldbochten zijn dan ook in allerlei soorten en maten te vinden op het circuit, zo ook in bocht 6 (de eerste van sector 2). De combinatie van bocht 9 en 10 samen zou ook een haarspeld genoemd kunnen worden, maar de ruimte die tussen de twee bochten zit is net genoeg om het als een dubbele links bocht te bestempelen.
Datzelfde valt niet te zeggen over de combinatie bocht 12 en 13, waarvoor net het eerste DRS-detectiepunt van het circuit zit. Bij het uitkomen van de lange bocht 13 naar rechts is het vervolgens tijd voor de eerste DRS-zone, waarin we tal van inhaalacties zullen zien. Wel moet tijdig geremd worden, want bocht 14 is direct de laatste haarspeldbocht naar rechts. Vanaf daar is het nog één keer hard insturen naar links voor je bij de tweede DRS-zone richting start/finish uitkomt.