In onze rubriek Pitstop brengen wij drie keer per week de F1-nieuwtjes die te groot zijn voor het servet, maar te klein voor het tafellaken.
Verstappen over asfalt: "Geen goede woorden voor"
Deze pitstop trappen we af met de uitspraken van Max Verstappen voorafgaand aan de Grand Prix van China. De baan in Shanghai ziet er volgens de Nederlander niet zo best uit. Volgens de Red Bull Racing-coureur zou de baan niet geasfalteerd zijn, maar juist geverfd.
"Het lijkt alsof ze het hebben geverfd, niet opnieuw geasfalteerd. Dus ik weet niet wat dat doet met de grip van het circuit. Dat is iets waar we bovenop moeten zitten", legt Verstappen uit. "Het programma is misschien een beetje anders dan op andere circuits waar je een sprintweekend hebt, zoals de afgelopen jaren. Bij VT1 gaat het erom de tijd die je hebt te maximaliseren en de auto zo goed mogelijk te begrijpen."
Pirelli waarschuwt: "Veroorzaak dat niet"
Van Verstappen schakelen we over naar de bandenproducent van de Formule 1, Pirelli. Topman van het bedrijf, Mario Isola, heeft de coureurs voorafgaand aan de Chinese Grand Prix alvast een waarschuwing gegeven. Couereurs moeten dan ook goed oppassen voor graining.
"De lay-out van het circuit van Shanghai brengt de linker voorband in moeilijkheden, vooral in bocht 1", aldus Isola. "Je moet er dan voor zorgen dat je geen graining veroorzaakt, dat kan namelijk snel gebeuren als de band nog niet warm genoeg is. Graining veroorzaakt dan het meeste verlies aan performance."
Pitstopdrama Sauber nog lang niet voorbij
Tot slot is er nog Kick Sauber. Het team van Zhou Guanyu hoopt in China een mooi optreden neer te zetten voor de coureur die in eigen land racet. Toch is er één ding zeker: de problemen rondom de pitstops zijn voor het team nog lang niet voorbij. Vallteri Bottas legt uit dat het probleem pas in Imola verholpen is.
"Het is een lastige situatie en we zouden ons hier niet moeten bevinden. Maar het is wat het en nu moeten we het zien op te lossen", aldus de teamgenoot van Zhou. "Dit weekend worden verdere aanpassingen doorgevoerd, maar het is nog niet honderd procent opgelost."